Średniowieczne rękopisy muzyczne to nie tylko bezcenne zabytki, obiekty zainteresowania historyków, liturgistów i muzykologów, ale i podstawa dla żywej działalności współczesnych wykonawców dawnej muzyki, której popularność – choć może niszowa – bynajmniej nie gaśnie, a zdaje się nawet rosnąć. Dlatego większe być może niż w przypadku innych zbiorów znaczenie ma ułatwienie dostępu do tych źródeł. Temu właśnie służy baza „Plainchant Sources in Poland – Cantus Planus in Polonia”, która umożliwia wszystkim zainteresowanym zapoznanie się z średniowiecznymi rękopisami ze zbiorów polskich zawierającymi śpiewy liturgiczne (chorał gregoriański). O bazie opowiada nam w niniejszym wpisie dr Irina Chachulska związana z Instytutem Sztuki PAN, która aktualnie […]
Szanowni Państwo, Kontynuujemy cykl wpisów poświęcony pracy z rękopisami z punktu widzenia różnych profesji. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z dr. Mateuszem Marszałkowskim z Instytutu Historii Nauki PAN. RĘKOPISY OKIEM… HISTORYKA SZTUKI – W jaki sposób rozpoczęła się Pana praca przy rękopisach? Czy był to świadomy wybór czy przypadek? – Praca z rękopisami była po pierwsze przypadkiem, a po drugie też – wyborem. Rozpoczynając pierwszy raz studia drugiego stopnia na kierunku Ochrona Dóbr Kultury (UMK w Toruniu), wybrałem seminarium magisterskie z zakresu sztuki średniowiecznej, z sugestią pisania czegoś na temat architektury tych czasów. Z początkiem grudnia tegoż roku moja specjalność […]
Zespół Siglum regularnie organizuje publicznie dostępne wykłady na temat różnych aspektów badania rękopisów. Oto sprawozdanie z ostatniego w tym roku akademickim wykładu, który wygłosiła członkini Zespołu i współredaktorka bloga Zofia Załęska. Podczas ostatniego spotkania zespołu SIGLUM na platformie ZOOM Zofia Załęska, doktorantka Instytutu Historii Sztuki UW, wygłosiła wykład „Wyrzucony na margines: figura tańczącego Obcego na marginesach gotyckich manuskryptów”. Zofia Załęska bada sceny marginalne w relacji do treści danego rękopisu, skupiając się jednocześnie na ikonografii tańca średniowiecznego. Wykład rozpoczął się od zdefiniowania pojęcia Obcego. To skomplikowany antropologicznie i socjologicznie koncept, jednak wśród scen pojawiających się na marginesach rękopisów między połową XIII […]