Wykład SIGLUM i ASP: prof. Weronika Liszewska „Konserwacja Rozmyślań Dominikańskich z 1532 roku – problematyka ochrony wyjątkowego, iluminowanego rękopisu”

28 października o godz. 16.00 dr hab. Weronika Liszewska przedstawi wykład (online) pt. „Konserwacja Rozmyślań Dominikańskich z 1532 roku – problematyka ochrony wyjątkowego, iluminowanego rękopisu”.
Link do wykładu na platformie Zoom: https://uw-edu-pl.zoom.us/s/93479404002

Badania spektroskopem ramanowskim, fot. J. Tomaszewski
Konserwacja tego ważnego dla kultury polskiej kodeksu rękopiśmiennego jest realizowana w latach 2024–2025 w ramach projektu „Wspieranie działań muzealnych” Narodowego Instytutu Muzeów. Rękopis o tematyce pasyjnej, należący do zbiorów Klasztoru Sióstr Karmelitanek Bosych w Krakowie-Wesołej (sygn. 287), służył kolejnym pokoleniom do modlitwy medytacyjnej. Iluminowany rękopis jest niezwykle ważny dla kontemplacyjnej tradycji duchowej karmelitanek. Pergaminowy kodeks jest zabytkiem wyjątkowym także pod wieloma innymi względami – jest cennym zabytkiem języka polskiego, ale także ważnym zabytkiem sztuki o wysokiej wartości artystycznej. Kodeks zawiera 117 całostronicowych miniatur, w tym część reprezentujących znamiona wczesnego warsztatu Samostrzelnika lub jego kręgu, które z pewnością powstały wcześniej od samego kodeksu.
Zabytek jest unikatowym przykładem szesnastowiecznej mangghi – książki opartej na skompilowanych ilustracjach, do których tekst jest jedynie komentarzem. Zarówno autorstwo tekstu, jak i miniatur pozostają nadal zagadką. Ostatnie całościowe badania rękopisu odbyły się w latach 60-tych. Przez stulecia intensywnego użytkowania rękopis został bardzo zniszczony, tak bardzo, że przez kilkadziesiąt ostatnich lat nie mógł być już udostępniany badaczom. Prace konserwatorskie były bardzo trudne i wieloetapowe nie tylko ze względu na rozległe zniszczenia, ale także unikatową technikę wykonania. Obecna prezentacja jest wyjątkową okazją do zapoznania się z tym interesującym zabytkiem, który powraca po konserwacji do obiegu naukowego i kulturowego.

Blok kodeksu, fot. J. Tomaszewski