O Autorce Bogata spuścizna pisarska kanonika krakowskiej kapituły katedralnej Jana Długosza daje wgląd w warsztat jego pracy dziejopisarskiej. Zwłaszcza tzw. autograf Roczników pozwala niemal chwycić za rękę tego najsłynniejszego historyka późnośredniowiecznej Polski. Jan Długosz urodził się w 1415 r. w średniozamożnej rodzinie szlacheckiej. Przez trzy lata, od 13. do 16. roku życia, studiował na Wydziale Sztuk Uniwersytetu Krakowskiego, nie uzyskał jednak żadnego stopnia naukowego. Znalazł za to zatrudnienie na dworze i w kancelarii Zbigniewa Oleśnickiego, ówczesnego biskupa krakowskiego. Zdolności Długosza w sprawach administracyjnych i organizacyjnych zapewniły mu przychylność i zaufanie hierarchy, dla którego z biegiem czasu Długosz stał się powiernikiem […]
Niniejszym wpisem chcielibyśmy zainaugurować nowy cykl na naszym blogu zatytułowany „Rękopiśmienne skarby bibliotek polskich”. Chcemy przedstawiać w nim szczególnie cenne i interesujące obiekty z polskich zbiorów. Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, wśród 68 rękopisów średniowiecznych przywiezionych tu w lipcu 1946 r. z Pasłęka, a pochodzących z dawnej Państwowej i Uniwersyteckiej Biblioteki w Królewcu, posiada wyjątkowy zabytek: Biblię paryską, powstałą w trzeciej ćwierci XIII w., przypuszczalnie w kręgu oddziaływania paryskiego warsztatu Mathurin. Wyjątkowość naszego zabytku wynika przede wszystkim z bogactwa dekoracji tak filigranowych jak gwaszowych i z poziomu ich wykonania (il. 1). Historia kodeksu Nie znamy pierwszych właścicieli rękopisu. W 2 połowie […]
Ilustrowane rękopisy buddyjskiej przypowieści z Mongolii Moja przygoda z pewnym rękopisem zaczęła się dość przypadkowo, z pewnością nie była zaplanowana. Mowa o ilustrowanym manuskrypcie z początku XX wieku z Mongolii zachowanym w spuściźnie po profesorze Władysławie Kotwiczu, wybitnym polskim mongoliście, w Archiwum Nauki Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie (nr inw. K III–19, 126; ilustr. 1). Jest to jeden z kilkudziesięciu zachowanych rękopisów (zachował się także jeden ksylograf i jedna litografia) ilustrowanych zawierających przypowieść buddyjską o mnichu Molonie (czyli Molon-tojnie), który schodzi do piekieł, aby ratować swą matkę z czeluści najstraszniejszego z nich, czyli piekła nieprzerwanych cierpień […]